Oto przykładowe modele, które można zestopniować dzięki dzisiejszemu artykułowi. Czyli różne bluzki z zaszewkami piersiowymi. Wystarczy na nie kliknąć, aby przejść do odpowieniego artykułu z szablonem na konkretny model. Potraktujcie je jako ćwiczenia bojowe do stopniowania samodzielnego.

 

Przestraszyłam Cię wstępem? A mimo to jesteś tutaj. To świetnie, bo stopniowanie wcale trudne nie jest. I chociaż rzeczywiście to dzisiejsze będzie nieco obszerniej opisane, nie oznacza to, iż jest skomplikowane. Po prostu przepis jest trochę bardziej opisowy, jednak poszczególne czynności są banalnie proste a do przepisu zawsze można zerknąć, na pamięć nikt Ci go wkuwać nie każe. Na początek obrazek, do którego będziemy dziś dążyć. Oswajamy się z nim i przechodzimy dalej. Oczywiście jak zwykle kliknięcie na obrazek powoduje jego powiększenie. Co w tym przypadku jest niezbędne do obejrzenia wszystkich drobnych szczegółów.

Zaczynamy od szablonu w rozmiarze, który skonstruowaliśmy. Jego kontury oznaczyliśmy na czarno. Na niebiesko naszkicujemy bluzkę o 1 rozmiar większą pod względem obwodów. Na rysunku oznaczono symbolami kilka charakterystycznych punktów, zajmiemy się nimi w kolejnych krokach.

 Na początek na chwilę zamknij zaszewkę piersiową i odrysuj bok powyżej tej zaszewki. Innymi słowy odrysuj odcinek P2P3 tak aby powstał odcinek P1P6 jako przedłużenie boku. Na rysunku zaznaczyłam to przerywaną linią, na końcu której znajduje się punkt P6.

Z punktów P, P1, P6, S1, S2 rysujemy w prawo poziome linie. Na tych poziomych liniach zaznaczamy kolejno następujące punkty w podanych odległościach: PP7=0,4 cm, P1P8=P6P9=1,3 cm, S1S5=0,2 cm, S2S6=0,4 cm. W ten sposób otrzymujemy punkty P7, P8, P9, S5 oraz S6.

Z punktów S, S5 oraz S6 rysujemy linie pionowe i zaznaczamy na nich kolejno następujące punkty w zadanych odległościach: SS7=0,8 cm, S5S8=1 cm, S6S9=0,9 cm.

Wykorzystując wymodelowanie linie rozmiaru bazowego wyznaczamy krzywą łączącą punkty S7 i S8 oraz ramię łącząc punkty S8 oraz S9. Mówiąc prościej, ramię powstaje poprzez połączenie nowych końców ramienia, czyli punktów S8 oraz S9. Dekoltu nie modelujemy od nowa, zastanawiając się, jak powinna wyglądać ta krzywa. Przykładamy stary dekolt, z poprzedniego rozmiaru (można go w tym celu odrysować na przeźroczysty papier) i staramy się go dopasować do punktów S7 i S8, linia ta będzie troszkę za krótka, tak więc ustawiamy wzorzec z mniejszego rozmiaru tak, aby brakowało minimalnie po obu stronach, odrysowujemy linię i o tę tyćkę ją przedłużamy. I gotowe.

 

Korzystając znów z rozmiaru bazowego i odpowiedniego odcinka na boku łączymy punkt P9 z punktem P8.Znów w tym celu wykorzystano przerywaną linię.

Przedłużamy linię z poprzedniego kroku o 0,2 cm w dół i znaczymy w tym miejscu punkt P10

Punkty P7 i P10 łączymy uwzględniając kształt linii PP1. Jeśli ramię zaszewki jest linią prostą, po prostu łączysz te nowe punkty. Jednak czasem możesz trafić na pięknie wyprofilowaną zaszewkę, aby nie stracić tego modelowania, należy je uwzględnić analogicznie, jak przerysowywaliśmy chwilę wcześniej dekolt uwzględniając jego pierwotny kształt z bazowego rozmiaru.

Kreślimy dwa okręgi o środku w punkcie P7. Pierwszy o promieniu P7P9 drugi o promieniu P7P10.

Teraz należy wykonać szablon pomocniczy służący wykreśleniu krzywej pachy w nowym rozmiarze. Aby to zrobić należy odrysować pachę z rozmiaru podstawowego i w przypadku stopniowania o jeden rozmiar w górę przedłużyć ją o 0,45 cm za punkt S2 tworząc punkt S4 oraz o 0,3 cm za punkt P3 tworząc punkt P5. Mówiąc prościej, wydłużamy pachę na obu końcach, a potem znaczymy nowe punkty w odległości, którą zapisałam przed momentem.

Szablon pomocniczy przykładamy w taki sposób do naszego rysunku, aby punkt S4 pokrywał się z punktem S9 natomiast punkt P5 leżał na okręgu o promieniu P7P9. Odrysowujemy pachę w tym miejscu a na przecięciu nowej pachy z okręgiem P7P9 punkt nazywamy symbolem P11.

Wbijamy cyrkiel w punkt P11 i kreślimy łuk o promieniu długości takiej, jak odcinek P9P10. Na przecięciu z okręgiem o promieniu P7P10 znaczymy punkt P12.

Punkt P12 łączymy z punktem P7 uwzględniając kształt linii PP2.

Punkt P11 łączymy z punktem P12 uwzględniając kształt linii P2P3.

Na koniec stopniujemy punkty na talii oraz na biodrach bluzki bądź sukienki i łączymy z punktem P10 uwzględniając kształt boku w rozmiarze bazowym. Wektory należy przypomnieć sobie z bluzki bez zaszewki, którą stopniowaliśmy według obwodów.  I gotowe!

Wcale nie było tak źle. Może trochę długo i dużo rysunków. Jednak jeśli weźmiesz arkusz papieru i wypróbujesz sposób krok po kroku, okaże się to całkiem przyjemne.

 

Poprzednie lekcje dotyczące stopniowania odzieży znajdziecie w następujących artykułach:

Stopniowanie odzieży czyli jak zmienić rozmiar wykroju. Akt 1 - spódnica.

Stopniowanie odzieży czyli jak zmienić rozmiar wykroju. Akt 2 - spódnica.

Stopniowanie odzieży czyli jak zmienić rozmiar wykroju. Akt 3 - bluzka bez zaszewek według obwodów.

Stopniowanie odzieży. Akt 4 - rękawy

Stopniowanie odzieży. Akt 5 - spodnie

Stopniowanie odzieży. Akt 6 - bluzka bez zaszewek według wzrostów

Stopniowanie odzieży. Akt 7 - bluzka z zaszewką piersiową według wzrostów

Stopniowanie odzieży. Akt 7 - sukienka z cięciem francuskim

Komentarze

ehalajec
#11 ehalajec 2013-01-10 09:49
OK-racja być musi-skruszona odnalazłam swój błąd-pracuję na szablonie najprostszej sukienki z łódką:w_ska_11_04 i dopiero teraz do mnie dotarło że mam niżej od pachy początek zaszewki piersiowej. Poszukam odpowiedniego schematu. Ale Ty jesteś szybkie Papavero!
papavero
#10 papavero 2013-01-10 09:30
Cytuję ehalajec:
Cytuję UrsaMinor:
Tak, już to widzę. Rysunek jest trochę mylący, bo P2P3 jest na nim wyraźnie większe niż P1P6, ale zrozumiałam, że w tym miejscu rysujemy sobie bok taki, jaki byłby po zaszyciu zaszewki, żeby go potem trochę inaczej "rozciąć".
Ogólnie jak się to bardzo uważnie prześledzi, to dość dobrze widać, co się dzieje.

Ale: P1P6 na prawdę jest dłuższy od P2P3? Nie rozumiem co to odrysować?

Odwrotnie, na rysunku P1P6 jest krótszy, ale to tylko i wyłącznie dlatego, że to rysunek poglądowy, w rzeczywistości będą idealnie róniutkie, bo to ten sam odcinek, o tym samym kształcie, tylko narysowany w innym miejscu. I to właśnie znaczy odrysować, czyli umiejscowić go w nowym położeniu.
ehalajec
#9 ehalajec 2013-01-10 09:14
Cytuję UrsaMinor:
Tak, już to widzę. Rysunek jest trochę mylący, bo P2P3 jest na nim wyraźnie większe niż P1P6, ale zrozumiałam, że w tym miejscu rysujemy sobie bok taki, jaki byłby po zaszyciu zaszewki, żeby go potem trochę inaczej "rozciąć".
Ogólnie jak się to bardzo uważnie prześledzi, to dość dobrze widać, co się dzieje.

Ale: P1P6 na prawdę jest dłuższy od P2P3? Nie rozumiem co to odrysować?
UrsaMinor
#8 UrsaMinor 2012-09-07 11:47
Tak, już to widzę. Rysunek jest trochę mylący, bo P2P3 jest na nim wyraźnie większe niż P1P6, ale zrozumiałam, że w tym miejscu rysujemy sobie bok taki, jaki byłby po zaszyciu zaszewki, żeby go potem trochę inaczej "rozciąć".
Ogólnie jak się to bardzo uważnie prześledzi, to dość dobrze widać, co się dzieje.
papavero
#7 papavero 2012-09-07 11:11
Cytuję UrsaMinor:
Skąd bierzemy długość odcinka P1P6? Jakoś nie wynika to jednoznacznie ani z tekstu, ani z rysunków.


To tekst z obrazka:
Na początek na chwilę zamknij zaszewkę piersiową i odrysuj bok powyżej tej zaszewki. Innymi słowy odrysuj odcinek P2P3 tak aby powstał odcinek P1P6 jako przedłużenie boku. Na rysunku zaznaczyłam to przerywaną linią, na końcu której znajduje się punkt P6.

Czyli zamykasz zaszewkę, i odrysowujesz ten kawałeczek boku nad zaszewką, tak, jakby zaszewka była zszyta. Długość tego odcinka wynika więc z szablonu. Odpowiada P2P3
UrsaMinor
#6 UrsaMinor 2012-09-07 10:36
Skąd bierzemy długość odcinka P1P6? Jakoś nie wynika to jednoznacznie ani z tekstu, ani z rysunków.
igawroc
#5 igawroc 2012-08-06 23:51
To już wygląda jak czarna magia, będzie trzeba spróbować :)
hagos
#4 hagos 2012-08-06 21:52
Na pewno skorzystam z tej lekcji :-)
Katarzyna
#3 Katarzyna 2012-08-06 09:45
Super belfer z Ciebie Papavero :lol:
Alpio
#2 Alpio 2012-08-06 09:35
Hmmm, po pierwszym "czytaniu" faktycznie wygląda na skomplikowane, ciekawe jak będzie w praktyce. Dzięki za kolejną lekcję :lol: